Fem servir cookies per millorar l'experiència de l'usuari i analitzar el trànsit del lloc web.

Preferències de Privacitat Estic d'acord

Preferències de Privacitat

Quan visiteu un lloc web, aquest pot emmagatzemar o recuperar informació a través del vostre navegador, normalment en forma de galetes. Podeu optar per no permetre la recollida de dades de determinats tipus de serveis. Tanmateix, no permetre aquests serveis pot afectar la vostra experiència.


Aprenent a l’Espai Orígens

El programa educatiu d’Espai Orígens es fonamenta en el potencial de l’arqueologia prehistòrica, mitjançant el treball didàctic amb el mètode científic i la cultural material, per construir valors col·lectius, basats en el coneixement propi i dels altres i l’empatia amb les seves experiències, el descobriment de les activitats a través dels objectes, i el desenvolupament de les capacitats d’anàlisi, de creativitat i de valors d’infants i joves, proposant un aprenentatge col·laboratiu, holístic i experiencial.

Les propostes didàctiques en torn als humans moderns, l’arqueologia i la prehistòria ofereixen un amplíssim ventall de motivacions, temes i competències adequades per a tots els nivells educatius, des de l’Educació Infantil al Batxillerat, des de l’èmfasi en la vivència i en la creació pel nostre públic més menut fins a l’aprofundiment en els mètodes i processos de la recerca científica per l’alumnat de Batxillerat.

Què es pot aprendre de la prehistòria?

Familiaritzar-se amb la Prehistòria no nomes aporta a l’alumnat coneixement sobre aquestes societats humanes del passat llunyà, sinó que, a partir de les diferents propostes d’activitats, es pot treballar de forma interdisciplinària, aprofitant l’atracció i l’interès que desperten aquests períodes de la història en infants i joves. Així mateix, des de l’aprofundiment en el coneixement de la prehistòria es poden introduir aspectes fonamentals de l’educació en valors com:

  • El respecte a la diversitat (tots els humans són iguals, malgrat que les seves formes de vida siguin diferents)
  • La valoració del pensament complex i la seva capacitat d’adaptació a situacions socials i històriques diverses
  • La capacitat de creació dels essers humans, tant artística com tecnològica
  • La valoració de formes d’organització econòmica i social menys consumistes i mes respectuoses amb el medi ambient
  • La valoració del paper social de les dones i les seves capacitats, així com el rebuig a arquetips sobre els seus rols fonamentats en creences acientífiques

Com s’aprèn a l’Espai Orígens?

La proposta didàctica de l’Espai Orígens s’articula en torn a dos apropaments: l’aprenentatge a través de la cultura material i el mètode arqueològic:

  • Els objectes que conformen la cultura material contenen un notable potencial de motivació. Desenvolupen la necessitat de saber despertant l’interès inicial estimulant la curiositat i la creativitat. La manipulació i indagació sobre els objectes és una forma d’aprenentatge actiu que involucra infants i joves d’una manera que altres mètodes sovint no fan, fent-los protagonistes de les accions educatives.
  • El mètode arqueològic, com a forma singular del mètode científic, comporta el desenvolupament d’una sèrie d’estratègies i habilitats cognitives que són les bàsiques del procediments d’investigació, tant inductius com deductius: identificar, descriure i classificar fonts, establir comparacions, analogies i diferències, analitzar el grau de fiabilitat i, finalment, proposar interpretacions fonamentades.  A més, la recerca arqueològica pren la forma no d’un discurs elaborat sinó d’un problema a resoldre, d’un misteri a descobrir, d’un supòsit a experimentar, motivant i estimulant un procés actiu d’aprenentatge.
Compartir

amb la col·laboració de: